Firma
Dzielnica

Sport samochodowy


POCZˇTKI

CHARAKTER

SAMOCHODY

ROLKA

HOPA

SLICK

KOLEC

SZPERA

INTERCOM

BALAKLAWA

NABA



POCZˇTKI

Początki zorganizowanych sportów samochodowych z reguły łączy się z powstaniem organizacji do dziś będącej głównym ustawodawcą i "nadzorcą" większości konkurencji sportów motorowych. Jest nią FIA (Federation Internationale de l'Automobile) założona w roku 1904. Już u zarania swego istnienia FIA brała czynny udział w opracowywaniu zaleceń związanych z produkcją samochodów, a następnie względów ich bezpieczeństwa. Dzisiaj w federacji zrzeszone jest ok. 150 organizacji motorowych ze 120 krajów świata oraz ponad 100 milionów osób związanych z motoryzacją. Ponadto FIA ma duży wpływ na takie dziedziny motoryzacji jak bezpieczeństwo, stosowane rozwiązania, prawa konsumenckie oraz ochronę środowiska. Doradcy federacji działają m.in. przy takich organizacjach jak ONZ czy Unia Europejska.



CHARAKTER

Sporty samochodowe dzielimy na dwie główne kategorie - wyścigi i rajdy, w których rozgrywanych jest wiele różnych konkurencji. Dziedziny te podlegają podziałom ze względu na rodzaj samych zawodów oraz typy pojazdów w nich uczestniczących. Wyścigi generalnie dzielą się na: wyścigi płaskie-torowe (np.: karting, F1, GT, Le Mans 24, Truck Racing), wyścigi górskie rozgrywane na odcinkach dróg o znacznej znacznej różnicy wysokości, wyścigi na torach o zróżnicowanej nawierzchni (Rally Cross i Ice Racing). Rajdy samochodowe dzielą się na dwie główne kategorie i są to rajdy drogowe (n.p. WRC) oraz offroad (n.p. Paris-Dakar). Zasadnicza różnica pomiędzy wyścigami, a rajdami samochodowymi to skład obsady w pojeździe. W wyścigach w samochodzie znajduje się jedynie kierowca, na którego barkach spoczywa więszkość składowych sukcesu lub porażki. W rajdach obsadę stanowi kierowca jadący według opisu trasy dyktowanego przez pilota. W każdej dziedzinie, zarówno wyścigów, jak i rajdów samochody dzielone są na klasy i grupy. Podstawą podziału na klasy jest pojemność skokowa silników (oznaczenia cyframi), a w grupach zakres dozwolonych modyfikacji (oznaczenia literami). Wynikiem tego są przykładowo klasy N2, H3, A8. W tych ramach rozgrywane są także zawody pucharowe odnoszące się do rywalizacji tylko jednego modelu samochodu ograniczonego przepisami do konfiguracji bliskiej samochodom ulicznym (np.: puchary Fiata Seicento czy Peugeota 206). Jedną z najpopularniejszych, najmocniejszych, a nieobecnych już w rajdach grup pojazdów jest grupa B. Samochody w niej klasyfikowane to m.in słynne Lancia Delta Integrale, Ford RS2000, Auti Quattro czy Peugeot 205 T16. Te powtornie mocne, ponad 600-konne samochody z napędem na wszystkie koła wprowadziły rajdy w nową erę. Ich "prawnukami" są dzisiejsi tytani tras rajdowych - pojazdy WRC. Do zlikwidowania grupy B doszło w roku 1986, co było wynikiem kilku śmierci i wielu makabrycznych wypadków. Jak określił to jeden z członków FIA: "grupa B jest przerostem techniki nad zdrowym rozsądkiem". Koncern Audi kontynuując rozwój zamkniętej już klasy B wystartował kilkukrotnie w wyścigach górskich 1000-konnym Audi Quattro.



SAMOCHODY

Sport samochodowy obfituje w bardzo szeroką gamę samochodów i ich wersji. Producenci wykorzytują ten fakt do promowania nowych modeli oraz traktują go jako poligon doświadczalny dla nowinek technicznych stosowanych w egzemlarzach seryjnych (ulicznych). Właśnie dzięki temu w pojazdach miejskich spotyka się napęd na wszystkie koła, specjalistyczne komputery odpowiadające za pracę silnika, zespołu napędowego oraz hamulców. Mimo wyglądu nieznacznie różniącego modele sportowe od seryjnych zastosowane w nich rozwiązania czynią je kompletnie różnymi. Tym, co musi posiadać każdy samochód uczestniczący w sporcie są:

klatka bezpieczeństwa - jej konstrukcja różni się w zależności od rodzaju pojazdu i zawodów, w których jest używana. Jej podstawowym przeznaczeniem jest ochrona zawodników w trakcie zderzeń i dachowania. Drugą rolą klatki bezpieczeństwa jest nadanie dużej sztywności nadwoziu pojazdu, aby było ono stabilne w ciężkich próbach sportowej jazdy.

fotele kubełkowe - są to fotele, w których zawodnicy zasiadają w swoich pojazdach. W zależności od rodzaju rywalizacji fotel jest jeden lub dwa (kierowcy i pilota). Ich konstrukcja również pełni dwie funkcje. Pierwszą jest zapewnienie bezpieczeństwa załodze dzięki sztywnej i odpowiednio wyprofilowanej konstrukcji. Drugą - zniwelowanie przemieszczania ich w fotelu podczas działania dużych sił odśrodkowych przy skokach, na nierównościach i w trakcie szybkiego pokonywania zakrętów.

pasy bezpieczeństwa - w zależności od przepisów stosuje się cztero- lub sześciopunktowe pasy o różnych szerokościach. Nazywane są one często szelkami, gdyż w taki właśnie sposób układają się na ciele sztywno mocując je do fotela. Pasy szeklowe nie posiadają napinaczy i luzów. Dla przykładu samochody uliczne posiadają pasy trzypunktowe z samonapinaczami pozwalającymi na swobodę oddalania się od oparcia fotela.

Inne stosowane rozwiązania to m.in systemy gaśnicze, systemy komunikacji między załogą i załoga-serwis, urządzenia telemetryczne oraz nawigacyjno-pomiarowe itp.



ROLKA
- pełen obórt przez dach pojazdu. Najczęsciej spotykane w rajdach samochodowych, gdzie trasy obfitują w nierówności.



HOPA
- wyskok samochodu na względnie łagodnym wzniesieniu terenu.



SLICK
- rodzaj opony przeznaczonej do zmagań na asfalcie. Charakteryzuje się dużą miękkością, brakiem lub znikomym bieżnikiem. W zamian za doskonałą przyczepność opona ulega szybkiemu zużyciu.



KOLEC
- rodzaj opon stosowanych do zmagań na lodzie i śniegu. Na linii trakcji zaopatrzona jest w pewną liczbę kolców.



SZPERA
- (z niem. schpehrdiffer ) blokada układu różnicowego (dyferencjału) pozwalająca zminimalizować różnicę przyczepności poszczegółnych kół osi. Nawet jeżeli koło lewe znajduje się na lodzie, a prawe na asfalcie oba podczas przyspieszania obracają się z taką samą prędkością.



INTERCOM
- urządzenie pozwalające na komunikację między kierowcą i pilotem. Często niezbędne z powodu sporego hałasu we wnętrzu.



BALAKLAWA
- ognioodporne okrycie głowy, twarzy i szyi używane z ognioodpornym kombinezonem, rękawicami i butami. Ma na celu zapobieżenie lub zminimalizowanie oparzeń w razie pożaru. Oprócz zawodników stosuje je czasem załoga szybkiego serwisu (pitu).



NABA
- mocowanie kierownicy, którego długością reguluje się odległość kierownica-kierowca. Umiejscowienie fotela, kierownicy i innych przełączników zawsze dostosowuje się precyzyjnie do budowy ciała i wymagań kierowcy.











 Powiedzonka sportowe

 Wing Tsun system

 Sport samochodowy

 Kajak-Polo

 Paralotnia

 ANTYTERROR-SYSTEM

 Snowboard

 Rolki

 Bungee

 Deskorolka

 Piłka Ręczna

 Hokej na lodzie

 Siatkówka

 Koszykówka - histo...

 Bieganie

 Regeneracja

 Elementy treningu ...

 Bowling